Проштално писмо од патријархот Ерусалимски Кирил од 1857 година, напишано во Ерусалим.

Графички листови

Графичките листови или народски кажано книжните икони се пронајдени при конзерваторските работи на таванот на црквата “Св. Димитрија” а дел при интервенција на кровната конструкција на црквата “Св. Благовештение” во Прилеп.
Графичките листови потекнуваат главно од светогорските манастири „Зограф“, „Хиландар“, „Ватопед“ и „Иврион“ и на нив се претставени чудотворни ликови на светители, религиозни композиции и самите манастирски комплекси. На самите листови се наоѓаат имињата на авторите и нарачателите, меѓу кои имало и видни луѓе од Македонија, а понекогаш на нив се наоѓа и опис и легенда поврзана со графиката.
Во 18 и 19 век православното население од Балканскиот Полуостров најмногу податоци за Света Гора, светогорските манастири, култовите на светителите и чудотворните икони добивало токму преку графичките листови.
Овие „Книжни икони“, како што биле нарекувани во овој период, ги носеле монасите од Света Гора, кои преку Халкидик, Тракија и Бугарија доаѓале во Македонија, Србија, Црна Гора, Босна и Херцеговина и фрушкогорските манастири.
Иконите биле изработени од монасите Кирил Захарој, Партени од Закинтос, Орфеин и Антим од Пелопонез. Книжните икони биле печатени во Света Гора, Рилскиот манастир и во печатницата на Антонио Бартоли во Венеција, Виена и Ерусалим…
Основоположник на балканската графика е македонскиот зограф и графичар Христифор Жефаровиќ, кој потекнувал од свештеничко семејство од Дојран. Бил искусен зограф, а техниката на бакрорез ја изучил во Виена. Неговите бакрорези биле присутни во сите светогорски манастири.
Во 1748 година ја изгравирал иконата Богородица, а од овој период е и графиката со претстава на Свети Наум Охридски, изработена во соработка со виенскиот гравер Тома Месмер.
За ова културно богатство досега имаа можност да дознаат и жителите на Њујорк, Риека и Нови Сад.

Нема Коментари

Коментирај

© 2011/12 dbmc